Opracowane na przełomie wieków metody spawania, spowodowały ogromny rozwój przemysłu. Polska osiągnęła w dziedzinie spawalnictwa światowy poziom dzięki wielkiemu zaangażowaniu polskiego profesora Stefana Bryły. Spośród wielu pozycji czytelniczych poświęconych dziedzinie spawalnictwa, polecamy sięgnąć po książkę odbiegającą od tradycyjnych naukowych podręczników – mianowicie „Wielcy zapomniani. Polacy, którzy zmienili świat” autorstwa Marka Boruckiego.
Książka ta przedstawia biografie Polaków, którzy zapisali się na kartach historii w różnych dziedzinach. Wśród znamiennych nazwisk wynalazców, inżynierów i naukowców prezentowanych w tej publikacji, miłośników spawania z pewnością pochłonie biografia pioniera spawalnictwa Stefana Bryły – człowieka, który był autorem pierwszego spawanego mostu drogowego na świecie, wybudowanego w 1929 roku na rzece Sułdwi (dopływ Bzury) w Maurzycach gm. Zduny koło Łowicza w Polsce.
Most powstał przy osobistym nadzorze Stefana Bryły oraz przy udziale belgijskich spawaczy. Co ciekawe, w pierwotnym projekcie spawane miały być tylko podłużnice i poprzecznice mostu, natomiast reszta konstrukcji nitowana. Dlatego po przeprojektowaniu mostu przez Stefana Bryłę na konstrukcję w pełni spawaną, masa mostu zmniejszyła się aż o 14 ton. Inżynierowie z państw całego świata przyjeżdżali do Maurzyc podziwiać sposób wykonania mostu i kunszt projektowy naszego inżyniera. Warto zaznaczyć, że spawalnictwo w tamtych latach dopiero zaczęło się rozwijać… Stefan Bryła wybitnie zasłużył się dla rozwoju dziedziny spawalnictwa. Zajął się m.in. nową dla budownictwa metodą łączenia poprzez spawanie, czego efektem było w 1928 roku opracowanie pierwszych na świecie przepisów spawania konstrukcji stalowych w budownictwie.
Zachęcamy do lektury biografii najwybitniejszego polskiego spawalnika okresu międzywojennego!