Spawalnictwo kryje w sobie niesamowicie dużo ciekawostek, które z wielką przyjemnością i pasją odkrywamy za każdym razem, gdy przymierzamy się do pracy nad artykułami blogowymi dla miłośników spawania. Tym razem przenosimy się na krystaliczną taflę morza, po której przemierza gigantyczny spawany kontenerowiec, wzbudzając zachwyt i podziw nadmorskich gapiów.
To Emma Maersk – spawany kontenerowiec, który do listopada 2012 r. był największym oraz najdłuższym kontenerowcem na świecie!
Ten zadziwiający statek towarowy został zbudowany i zwodowany w roku 2006 w duńskiej stoczni Lindöe. W tym samym roku wypłynął także w swój dziewiczy rejs. Kontenerowiec mierzy 397,7 metrów długości oraz 56,4 metrów szerokości. Jego pojemność wynosi 14,5 tys. kontenerów 20 stopowych. Jest w stanie osiągnąć prędkość do 23 węzłów, a ponadto posiada wysoce zautomatyzowany system sterowania. Co ciekawe, pomimo gigantycznych rozmiarów, załogę statku stanowi tylko około 13 osób.
Kontenerowiec swoją nazwę zawdzięcza byłemu szefowi firmy – McKinney Miller. Statek został nazwany na cześć żony Millera, Emmy, która zmarła w grudniu 2005 r. Osoby o naturze romantycznej z pewnością docenią ten niezwykły gest, który stał się historycznym akcentem wielkiej miłości uwiecznionej w ogromnym kawałku metalu.
Jak już wspomnieliśmy, kontenerowiec został zbudowany w duńskiej stoczni Lindöe, która jest częścią firmy Odense Steel Shipyard Ltd współpracującej z instytucjami naukowymi w celu wprowadzania innowacyjnych technologii.
Warto dodać, że obecnie około 95% towarów jest transportowanych drogą morską. Kontenerowce to najpowszechniejsze statki towarowe specjalnie wyposażone w prowadnice, przeznaczone do transportu kontenerów. Przewożą one najrozmaitsze ładunki. Aktualnie w sektorze budowy statków stawia się bardzo wysokie wymagania nowoczesnym technologiom spawania. Przy budowie statków kontenerowych, duże grubościenne segmenty muszą być spawane bez odkształceń, tak aby dokładnie do siebie pasowały. Wymaga to najwyższego poziomu precyzji oraz dużego nakładu pracy, dlatego w tym obszarze jest ogromne pole dla rozwoju innowacyjnej robotyki spawalniczej.
Kontenerowiec Emma Maersk – robi wrażenie, prawda?